Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

volwasseneneducatie

03 maart 2024
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // volwasseneneducatie // Kort

Hedendaagse informatiebronnen – inventariserend onderzoek volwasseneneducatie

| VE | Het onderzoek “Het interpreteren en begrijpen van hedendaagse informatiebronnen” is uitgevoerd in het kader van de Onderzoeksagenda 2021 van het Expertisepunt Basisvaardigheden. Deze onderzoeks-agenda sluit aan bij de vraagstukken die aandacht nodig hebben in de volwasseneneducatie en een leven lang ontwikkelen. Het gaat om onderzoek naar kennis waarmee het werkveld verder kan. Lees verder….

11 januari 2024
Rekenen/Wiskunde (vo) // volwasseneneducatie // Kort

Kennisatelier basisvaardigheden en gecijferdheid

| VE | Kennisatelier basisvaardigheden en gecijferdheid 13 februari 2024, 10:00-11:30 inschrijven Cijfers vormen de basis van ons functioneren. Maar wat als deze basisvaardigheid ontbreekt? 1 op de 6 volwassen Nederlanders heeft moeite met gecijferdheid, wat de kans op kwetsbaarheid vergroot. Financiële problemen, beperkte kansen op de arbeidsmarkt en een slechtere gezondheid zijn veelvoorkomende gevolgen. 🔍 Ontdek…

20 december 2023
Rekenen/Wiskunde (vo) // volwasseneneducatie // Kort

Sociaal werk en gecijferdheid

| VE | Sociaal werk en gecijferdheid Project in 2024 (HU, UU, ECBO) In opdracht van het expertisepunt basisvaardigheden Aanleiding In dit onderzoek richt men zich op sociaal werk en basisvaardigheden, waarbij gecijferdheid, het vaardig kunnen omgaan met de kwantitatieve kant van de wereld, als basisvaardigheid, centraal staat. Sociaal werkers komen in hun werksituatie regelmatig problemen tegen…

22 augustus 2023
Wiskunde // volwasseneneducatie // Kort

Groeien in gecijferdheid – een masterclass

Masterclass, gegeven door het collectief van Gecijferdheid telt mee 9 nov. 2023, 10:00-15:00 Doelgroep: betrokkenen (docenten/vrijwilligers) bij volwasseneneducatie Inhoud Goed kunnen omgaan met informatie in tabellen, grafieken, diagrammen en tekst is niet voor alle volwassenen vanzelfsprekend. Rekenangst, onbekendheid met de situatie of moeite met rekenen kunnen in de weg zitten. In deze masterclass ruime aandacht…

20 juli 2023
Taal // volwasseneneducatie // Kort

Tel mee met Taal – ondersteuning voor basisvaardigheden (incl. rekenen) bij volwasseneneducatie

Project 2020-2024: Zorg dat zoveel mogelijk mensen over voldoende basisvaardigheden beschikken, om volwaardig mee te kunnen doen in onze samenleving. Dit doen we zowel door te stimuleren dat volwassenen aan hun basisvaardigheden werken, als door te stimuleren dat kinderen voldoende basisvaardigheden ontwikkelen. telmeemettaal.nl Het programma Tel mee met Taal is een actieprogramma van de ministeries…

17 juli 2023
// volwasseneneducatie // Kort

Webinar Aan de slag met gecijferdheid (volwasseneneducatie)

Webinar ‘Aan de slag met gecijferdheid’ 12 september van 16.00 uur-17.00, online Inschrijven. Gecijferdheid vormt samen met geletterdheid en digitale vaardigheid, de drie basisvaardigheden die een individu nodig heeft om volwaardig te kunnen participeren in het dagelijks leven en in de maatschappij. Hierbij wordt verwacht dat mensen met een veelheid aan getallen en manieren waarop…

10 juni 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // volwasseneneducatie // Kort

European Basic Skills Network

basicskills.eu/ Het European Basic Skills Network (EBSN) is een vereniging van belanghebbenden op beleidsniveau die zich bezighouden met het trainen van basisvaardigheden voor volwassenen. Doelstelling: Het bevorderen van uitmuntendheid in beleidsontwerp en beleidsuitvoering, op Europees en nationaal niveau, op een gebied dat een aanzienlijke impact heeft op onderwijs, werkgelegenheid, sociale integratie, armoedebestrijding en duurzame economische…

03 mei 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // volwasseneneducatie // Kort

LLO Collectief Laagopgeleiden en Laaggeletterden

Project LLO Collectief Laagopgeleiden en Laaggeletterden (LLO = leven lang ontwikkelen), directie MBO, OCW. Financiering vanuit o.a. groeifonds, ronde 2. Samenvatting Laagopgeleide en laaggeletterde inwoners maken nauwelijks gebruik van de mogelijkheden die er zijn om een (betere) plek op de arbeidsmarkt te krijgen. Hierdoor blijft deze groep achterlopen bij de sociale en economische ontwikkelingen, loopt…

02 mei 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // volwasseneneducatie // Kort

Expertisepunt basisvaardigheden en een landelijke onderzoeksagenda

movisie.nl/onderzoeksportaal-expertisepunt-basisvaardigheden Op 5 juni 2023 werd de onderzoeksagenda gepresenteerd voor de komende periode, specifiek gericht op volwasseneneducatie. Dit is de derde onderzoeksagenda van het Expertisepunt Basisvaardigheden. De onderzoeksagenda sluit aan bij de actualiteit, urgente kwesties en vraagstukken die naar voren komen uit ervaringskennis, praktijkkennis en wetenschappelijke kennis. Speerpunten Maatschappij & participatie : Gezin en basisvaardigheden…

25 maart 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // volwasseneneducatie // Kort

Rekentrein – rekencoördinator/leerkracht basisonderwijs gezocht

RekenTrein is een project om gecijferdheid te versterken bij ouders en het (jonge) kind gezamenlijk. Contactpersoon: Annemarie Groot, ECBO. Het project is mogelijk gemaakt door een subsidie van het Expertisepunt Basisvaardigheden. Het Onderzoek uit 2023 heeft een verlenging gekregen in 2024. Pilot Ouderavond voorjaar 2024 – rekencoördinatoren gezocht Pilot Bibliotheek Delft voorjaar 2024 Overig Partners…

28 juli 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // volwasseneneducatie // Kort

Succes! Rekenen – reken-wiskunde materialen voor de doelgroep laaggecijferden

In opdracht van de stichting Lezen en Schrijven (L&S) is gedurende 2016-2019 een mooie verzameling themaboekjes en rekenkaarten ontwikkeld, geschikt voor een brede doelgroep. Te denken valt aan MBO, praktijkonderwijs, zwakke rekenaars in PO en VO, en natuurlijk de volwasseneducatie (VE). Overzicht van de ontwikkelde materialen, vrij te gebruiken binnen ve, mbo, e.a. Abstract 23-9-2019…

18 juni 2022
// Basisonderwijs // Beroepsonderwijs // Hoger Onderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // volwasseneneducatie // Voortgezet onderwijs // Kort

Trefwoorden

Dit zijn de trefwoorden (categorieën) die gebruikt worden op Ecent/ELWIeR Assessment Burgerschap Communicatie Computational thinking Creativity Curriculum Digitale geletterdheid Discussiëren Duurzaamheidseducatie Evolutie Extended Reality Gender ICT Kennisbasis Leergemeenschappen Leerlingactiviteit Lesmateriaal Lesontwerpen Lesson Study Meetkunde Misconcepten Modelleren Natuuronderwijs NLT NME Onderwijskennis Onderwijsnieuws Onderzoek Onderzoekend leren Opleidingsmateriaal Overheidsbeleid Periodieke peiling Practicum Probleemoplossen Probleemstellend Proefschrift Professionaliseren Project Rekencoordinator…

28 mei 2022
// volwasseneneducatie // Kort

Kwetsbare groepen: tussen eigen kracht en maatschappijverandering

In het artikel Kwetsbare groepen: tussen eigen kracht en maatschappijverandering van Thomas Bersee wordt duidelijk gemaakt dat het nog geen sinecure is om ‘kwestbare’ volwassenen effectief te steunen. In genoemd artikel, te vinden op Volwassenen leren laat Thomas Bersee, zelfstandig adviseur ve, zien hoe het woord kwetsbaar aan belang heeft ingeboet, in die zin dat…

17 april 2022
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // volwasseneneducatie // Kort

Gecijferdheid als basisvaardigheid

Website Gecijferdheid telt mee Project voor de volwasseneneducatie, 1-5-2022 tot 31-12-2023 Bewustwording, materiaalontwikkeling, onderzoek, conferentie Kern van het project Gecijferdheid, geletterdheid en digitale vaardigheden zijn de essentiële basisvaardigheden in het kader van levenlang ontwikkelen. Tot op heden is de positie van gecijferdheid ondergesneeuwd in een veelheid aan activiteiten rond geletterdheid, waardoor relevante ontwikkelingskansen voor volwassenen…

26 maart 2022
Wiskunde // volwasseneneducatie // Kort

Numeracy in practice

This project aims to increase the numeracy competencies of citizens by improving the number and the quality of numeracy courses (or other relevant educational endeavours) offered to adults. It also aims to increase educators’, policy makers’ and citizens’ awareness of the issue. This is a follow-up project of the EU-funded “Common European Numeracy Framework, in…

14 maart 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Taal // volwasseneneducatie // Kort

Raamwerk docent basisvaardigheden

Raamwerk docent basisvaardigheden, 2016 Den Hollander, I., De Hoo, M., Halewijn, E., Wildeboer, M., Jonker, V. and Wijers, M. (PDF) (pp. 34). Den Bosch/Amsterdam: Cinop, ITTA, UU. zie ook Raamwerk scholing/nascholing docent rekenen/gecijferdheid vo/mbo (2023). Het Raamwerk docent basisvaardigheden kan benut worden bij het opstellen van een curriculum voor opleiding en nascholing van docenten die…

07 december 2021
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Middelbaar beroepsonderwijs // volwasseneneducatie // Kort

Gecijferdheid telt mee!

Gecijferdheid telt mee: website gecijferdheidteltmee Jaarlijkse conferentie (nationaal, regionaal en lokaal) voor het op de kaart zetten van ‘gecijferdheid’ voor volwassenen. Save the date : 26 maart 2024 Algemeen Binnen het project wordt onderzoek gedaan, wordt een jaarlijkse landelijke conferentie georganiseerd en wordt praktisch materiaal verzameld voor volwasseneneducatie. Situaties waarin gecijferdheid een rol speelt In…

17 februari 2021
Wiskunde // volwasseneneducatie // Kort

Vacature senior onderzoeker basisvaardigheden

Het Expertisepunt Basisvaardigheden zoekt een senior onderzoeker, voor participatie in projecten voor vernieuwing en kwaliteitsverbetering van preventie en aanpak van laaggeletterdheid en basisvaardigheden. Het Expertisepunt Basisvaardigheden (in zekere zin de opvolger van het Steunpunt Basisvaardigheden) wil het effectief handelen en de samenwerking tussen alle relevante spelers die bezig zijn met laaggeletterdheid en/of basisvaardigheden versterken. Laaggecijferdheid…

14 maart 2020
// volwasseneneducatie // Kort

Opleidingsmodules docent basisvaardigheden

De Modules Basisvaardigheden vormen een structureel aanbod voor docenten voor de basisvaardigheden; rekenen, NT1 en digitale vaardigheden. fi.uu.nl/nl/modulesbasisvaardigheden Met deze modules kunnen docentenopleiders een scholingsaanbod kunnen doen aan docenten. De Modules Basisvaardigheden zijn een uitwerking van het Raamwerk Docent Basisvaardigheden. In dit raamwerk zijn de bouwstenen en hun indicatoren beschreven van de functie docent basisvaardigheden….

28 mei 2019
Rekenen/Wiskunde (vo) // volwasseneneducatie // Lang

Laaggeletterdheid

Het is gemeengoed geworden om (laag)gecijferdheid ‘onder te brengen’ bij (laag)geletterdheid, en zo een conglomeraat van basisvaardigheden te beschrijven (taal, rekenen, digitale vaardigheden). De drie genoemde basisvaardigheden hebben onderling overlap en in veel situaties in het dagelijkse leven zal ook vaak een beroep worden gedaan op een combinatie van deze vaardigheden. Het versterken van de…

24 januari 2019
Rekenen/Wiskunde (vo) // volwasseneneducatie // Kort

Common European Numeracy Framework

Erasmus+ project Website: cenf.eu (engels) en hu (nederlands) Het ontwerpen van een gemeenschappelijk Europees kader voor gecijferdheid (Common European Numeracy Framework) voor docenten, aanbieders van gecijferdheidscursussen, beleidsmakers en politiek verantwoordelijken. En het ontwikkelen van nascholingsmodules voor docenten die volwassenen rekenen en gecijferdheid geven. Relevantie algemeen Laaggecijferdheid is een groot maatschappelijk probleem. Meer dan 1 miljoen…

09 september 2017
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Basisonderwijs // Beroepsonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // volwasseneneducatie // Voortgezet onderwijs // Lang

Realistisch reken-wiskunde onderwijs

Binnen het vakgebied rekenen en wiskunde bestaat sinds 1990 de vernieuwing ‘realistisch rekenen’, waarbij de nadruk ligt op inzicht en niet op het inoefenen van rekenregels en rekenprocedures. Dit betekent dat er meer tijd wordt ingeruimd voor begripsvorming, zonder het inoefenen te veronachtzamen. Idealiter ontdekken de kinderen de rekenregels zelf, met begeleidende steun van de…

09 oktober 2013
Wiskunde // Middelbaar beroepsonderwijs // volwasseneneducatie // Kort

PIAAC – periodieke peiling volwasseneneducatie

PIAAC Programme for the International Assessment of Adult Competencies. Resultaten 2013 Het internationale onderzoek PIAAC dat in 2011-2012 is uitgevoerd. Het onderzoek naar vaardigheden voor volwassenen was (in 2004) ontworpen om meer inzicht te bieden in de beschikbaarheid van enkele van deze belangrijke vaardigheden in de maatschappij en hoe ze zowel thuis als op het…

ELWIeR en Ecent als één STEM