Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Wiskunde

22 februari 2022
Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Kort

Voorstellen conferentiebijdragen ECENT/ELWIeR-conferentie 2022

Op vrijdag 13 mei 2022 wordt de ECENT/ELWIeR-conferentie gehouden in Hogeschool Domstad te Utrecht met als thema ’Bèta-burgerschap: een opdracht voor de STEM-lerarenopleidingen?’. Conferentiebijdragen  Wilt u vanuit uw werk, studie of onderzoek een bijdrage leveren aan de ECENT/ELWIeR-conferentie? Heeft u ideeën of ervaringen omtrent actuele zaken die lerarenopleidingen STEM (wiskunde/rekenen en natuurwetenschappen/techniek) betreffen? Dan nodigen…

21 februari 2022
Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakvernieuwing en actualisatie kerndoelen

Vernieuwingen in po, vo en mbo. Wat moeten leerlingen kennen en kunnen op de respectievelijke plekken in primair en voortgezet onderwijs? We kijken mee met Ecent- en ELWIeR-ogen. Natuurwetenschappelijke vakken Bovenbouw havo/vwo Natuurkunde, Biologie, Scheikunde, NLT, O&O actualisatienwv.nl Samenstelling commissie Kerndoelen (funderend onderwijs) – Mens & Natuur kerndoelen mens-en-natuur Wiskunde enrekenen Bovenbouw havo/vwo actualisatiewis.nl Samenstelling…

17 februari 2022
Biologie // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Postdoc-VO

Programma voor gepromoveerde bèta- en/of techniekdocenten postdoc-vo.nl Informatie-bijeenkomsten 2022 Bent u gepromoveerd en werkzaam als bèta- en/of techniekdocent op een MBO- of VO-school? En wilt u bijdragen aan de schoolontwikkeling door het uitvoeren van een toegepast, vakdidactisch wetenschappelijk onderzoek? Dan is tijdelijke aanstelling als postdoconderzoeker op uw school wellicht een optie. PostDoc-VO PostDoc-VO maakt het…

13 februari 2022
Informatica // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Computational thinking and mathematical thinking: digital literacy in mathematics curricula

| VO | Computational thinking and mathematical thinking: digital literacy in mathematics curricula Project – Van 1 februari 2019 tot 1 februari 2022 Zie ook NRO Lesmodule (engelstalig) This resource stems from a project entitled ‘Computational thinking and mathematical thinking: digital literacy in mathematics curricula’ that has been funded by the Erasmus+ programme of the European Union,…

01 februari 2022
Informatica // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Platform for Innovative Learning Assessments (Pila) – deelnemers gezocht (wi. en inf.)

Platform for Innovative Learning Assessments (Pila) Een initiatief van de OECD. Wat is Pila? The Platform for Innovative Learning Assessments (PILA) provides students, teachers and researchers with interactive, customisable assessment experiences to support the development and assessment of students’ thinking and learning skills in STEM. PILA supports learning in the classroom and beyond, as well…

20 januari 2022
Biologie // Natuurkunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Ensite – STEM Spring School, 7 tot 11 maart 2022

Spring School 2022, 7-11 maart 2022 Intensive program for higher education learners and for teaching staff Constantine the Philosopher University, Slovakia, region Nitra Spring School 2022 Online lectures and workshops, Moodle course digital support Target groups: Science and maths students in initial teachers’ education PhD students in mathematics and science education Young researchers and scientists…

03 januari 2022
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Onderzoekend en ontwerpend leren

Van Graft en Kemmers (2007). Bij onderzoekend leren onderzoeken leerlingen objecten en verschijnselen in hun omgeving onder begeleiding van hun docent. Bij ontwerpend leren ontwerpen leerlingen een product. In allerlei praktijksituaties is gebleken dat de beide benaderingen elkaar goed aanvullen, en ook dat leerlingen er op hun eigen niveau mee aan de slag kunnen. Inquiry-based…

27 december 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Wiskundeplezier

Van Haren, E. (2021). Wiskundeplezier. Verander je mindset door te durven, doen én begrijpen. Van Gorcum. In dit boek neemt Erik van Haren, docent wiskunde, je mee in een reis door het brein. De verbindingen die hij legt tussen pedagogiek, psychologie en (vak)didactiek zijn uniek. Het zet je aan het denken en zal je een…

23 december 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Imaginary – formules die tot leven komen

Imaginary is a non-profit organization for open and interactive mathematics. imaginary.org imaginarymaths.nl imaginarymaths.be Imaginary 2022 In het academisch jaar 2022-2023 is er weer een reizende tentoonstelling door Nederland en Vlaanderen. Deze nieuwe Imaginary tentoonstelling wordt georganiseerd door Platform Wiskunde Nederland in samenwerking met Nederlandse universiteiten en ondersteund door partnerorganisaties. De tentoonstelling loopt gelijktijdig in Vlaanderen,…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Docentvluchteling voor de Klas

Docentvluchteling voor de Klas Project DVDK docentvluchteling@gmail.com Download Flyer De Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en VluchtelingenWerk Nederland hebben het project Docentvluchteling voor de Klas (DVDK) opgezet met support van UAF en het ministerie van OCW. DVDK wil docenten die gevlucht zijn naar Nederland zo goed mogelijk helpen om ook in Nederland weer op school te…

20 december 2021
Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Online RME workshop – Looking forward to the 2022 Summer School

https://www.uu.nl/en/events/online-rme-workshop-looking-forward-to-the-2022-summer-school Online RME workshop – Looking forward to the 2022 Summer School Friday 11 February 2022 from 13:00 to 16:00 The next Summer School on Mathematics Education at Freudenthal Institute, Utrecht University, the Netherlands is planned for summer 2022. The focus of the Summer School is on refreshing and deepening the knowledge of meaningful and…

17 december 2021
Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

Seminar – Innovative practices in higher education mathematics: taking the student perspective

Speakers: Birgit Pepin & Zeger-Jan Kock TU/e Eindhoven 10-02-2022 – Time: 15:30 – 17:00  The seminar will be exclusively online: see the Teams-link below. Video: Youtube.   Innovative practices in higher education mathematics: taking the student perspective  In this presentation we first review the literature related to innovative practices of mathematics in (higher) engineering education, in…

15 december 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

‘Echte intelligentie is nodig om kunstmatige intelligentie te laten werken’

Jaspers, A. (2021). ‘Echte intelligentie is nodig om kunstmatige intelligentie te laten werken’ (PDF) PWN Wiskunde Actueel, 2021(11) In oktober kwamen tientallen wiskundigen een week lang bijeen met experts op het gebied van neurale netwerken en kunstmatige intelligentie (AI) in het Leidse Lorentz Center. AI boekt op gebieden als beeldherkenning en vertaling grote successen, maar…

07 december 2021
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Middelbaar beroepsonderwijs // volwasseneneducatie // Kort

Gecijferdheid telt mee!

Gecijferdheid telt mee: website gecijferdheidteltmee Jaarlijkse conferentie (nationaal, regionaal en lokaal) voor het op de kaart zetten van ‘gecijferdheid’ voor volwassenen. Save the date : 26 maart 2024 Algemeen Binnen het project wordt onderzoek gedaan, wordt een jaarlijkse landelijke conferentie georganiseerd en wordt praktisch materiaal verzameld voor volwasseneneducatie. Situaties waarin gecijferdheid een rol speelt In…

01 december 2021
Natuurkunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

GirlsClub WIN – GEM – 17 maart 2022

Filmpje over de girlsclub Vanuit de Girlsclub WIN werd op 17 maart 2022 – 12:00-16:00 – een bijeenkomst georganiseerd over dimensies. Kern van deze middag De groep van ongeveer 24 meisjes gaat aan het werk met concrete materialen, practicumproefjes en puzzeltjes rondom het thema ‘dimensie’. In de openingspowerpoint wordt de setting van deze middag (over…

Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Inclusief lesgeven

Bij inclusief onderwijs zijn alle kinderen welkom en wordt niemand buitengesloten vanwege zijn culturele achtergrond, status, taal, inkomen, talenten of beperking. Bij inclusie in het onderwijs gaan alle kinderen uit de buurt samen naar school en leren ze samen. Ieder op zijn of haar eigen niveau. Hoe kun je als docent meer leren en oefenen…

15 november 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Haakje openen x plus 2 haakje sluiten kwadraat. Hoe lastig het is om (x + 2)² in braille te lezen

Jaspers, A. (2021). Haakje openen x plus 2 haakje sluiten kwadraat. Hoe lastig het is om (x + 2)² in braille te lezen (PDF) PWN Wiskunde Actueel(10) Braillelezers hebben grote moeite om wiskunde op eindexamenniveau middelbare school en hoger te leren. Dat komt onder andere omdat formules visueel makkelijker te begrijpen zijn, en door onvoldoende…

12 november 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

Webinar Europese Raamwerk Rekenen en Gecijferdheid

Webinar Europese Raamwerk Rekenen en Gecijferdheid donderdag 25 november 2021 15.30 uur – 17.00 uur lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals, HU Het belang van Rekenen en Gecijferdheid in een leven lang ontwikkelen is sterk in ontwikkeling. Gecijferdheid, geletterdheid en digitaal vaardig zijn cruciale basisvaardigheden voor volwassenen voor een inclusieve en volwaardige participatie in…

03 november 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Seminar – Introducing Statistical Inference: Design and Evaluation of a Learning Trajectory

Speaker: Marianne van Dijke-Droogers, Utrecht University 11-11-2021 – Time: 15:30 – 17:00  Location: David de Wied building, room 0.42, UU, Utrecht Or in Teams: Click here to join the meeting Abstract The increasing amount of data in media over the last year—think of COVID—illustrates the necessity for students to become statistically literate—including interpreting inferences. Drawing…

01 november 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Kort

Referentieniveaus rekenen

In Nederland wordt sinds ongeveer 2010 gewerkt met referentieniveaus voor rekenen zoals beschreven in het referentiekader taal en rekenen (2009), en verder uitgewerkt in het rapport ‘Over de drempels met rekenen’ (2008). Algemeen Een referentieniveau rekenen beschrijft het niveau van beheersing van het rekenen, uitgedrukt in kennis, inzicht en vaardigheden die van belang zijn voor…

29 oktober 2021
Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Slotconferentie Arts loves Sciences

Het lectorenplatform ‘Onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie’ organiseert een gratis slotconferentie op 18 november 2021. Verschillende sprekers geven een presentatie over ArtsSciences praktijken in verschillende educatieve contexten. Daarnaast presenteert het lectorenplatform haar onderzoeksagenda en de vernieuwde website met nieuwe ArtsSciences lessen voor PO en VO én actuele bronnen uit de hedendaagse…

24 oktober 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Lang

Wiskunde Actueel – PWN

Dit is een publicatiereeks van het Platform Wiskunde Nederland, over wiskundige onderwerpen. 2022 (via Platform Wiskunde Nederland) Jaspers, A. (2022). Bayesiaans en klassiek kansrekenen. De kans dat Covid-19 uit het lab in Wuhan kwam (PDF) PWN Wiskunde Actueel, 2022(13). . Jaspers, A. (2022). De twee-dimensionale streepjescode die het coronavirus moet beteugelen (PDF) PWN Wiskunde Actueel(12)….

07 oktober 2021
Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

Vacature – bij het Lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals

Onderzoeker-ontwikkelaar-docent Hogeschool Utrecht, Kenniscentrum Leren en Innoveren Lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals Sluitingsdatum: 27-10-2021 Wil jij als docent-onderzoeker actief bijdragen aan de rol die rekenen en gecijferdheid speelt in de hedendaagse maatschappij? Dat kan! Wij zoeken een enthousiaste onderzoeker voor ons lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals. Kandidaten dienen affiniteit te hebben…

03 oktober 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Kort

Onderwijskennis literatuur

endnote, Uitdraai 17-11-2022, category: onderwijskennis2022 In de kern ongeveer 50 publicaties (die worden aangehaald in het kern-artikel). Voor de rest ongeveer 200 verwijzingen, kan verder uitgesplitst worden in categorieën, dit is voor een aantal categorieën alvast gedaan. Kern-verwijzingen Creativiteit Diagnose Differentiatie Docentvaardigheden Dyscalculie Getallen Jonge kind Lesmateriaal Meten Methodologie Probleemoplossen Rekenen in andere vakken Samenwerkend…

01 oktober 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Girlsclub WIN – GEM – 9 december 2021

Filmpje over de girlsclub Vanuit de Girlsclub WIN wordt op 9 december 2021 – 12:00-16:00 – een bijeenkomst georganiseerd over patronen en vlakvullingen. Kern van deze middag De groep van ongeveer 24 meisjes gaat aan het werk met concrete materialen, wellicht uitgedaagd door enkele mooie voorbeelden van patronen/vlakvullingen. Misschien dat we in de voorbereiding richting…

28 september 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Rinnooy Kan bij 10-jarig bestaan PWN: “Wiskundigen, wees minder bescheiden”

Jaspers, A. (2021). Rinnooy Kan bij 10-jarig bestaan PWN: “Wiskundigen, wees minder bescheiden” (PDF) PWN Wiskunde Actueel(9) PWN Alert(9). Tijdens de viering van het 10-jarig bestaan van Platform Wiskunde Nederland spoorde Alexander Rinnooy Kan wiskundigen aan tot minder bescheidenheid en meer zendingsdrift. Een van de redenen om in oktober 2010 PWN op te richten was,…

27 september 2021
Informatica // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

Herfstfestival 2021

Op vrijdag 12 november organiseert het TLL het jaarlijkse Herfstfestival, hét moment om het samen te hebben over onderwijs innovatie op het gebied van technologie en didactiek. Met als thema “het onderwijs van morgen” kun je middels een tiental workshops samen brainstormen en discussiëren over hoe het onderwijs er uit moet komen te zien nu…

24 september 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Vacature opleidingsdocent rekenen/wiskunde (0,6 – 0,8 fte)

De Marnix Academie, lerarenopleiding basisonderwijs in Utrecht, zoekt per direct een Opleidingsdocent rekenen/wiskunde (0,6 – 0,8 fte). Functieomschrijving Als docent ben je verantwoordelijk voor het ontwerpen en verzorgen van onderwijs. Daarnaast ben je studiecoach en assessor. Niet alleen vakdeskundigheid is daarom belangrijk, maar ook de vaardigheid om je te richten op de algemene professionele vorming…

17 september 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

I just do not understand the logic of this – proefschrift Hugo Bronkhorst

I just do not understand the logic of this – proefschrift Hugo Bronkhorst Hoe leerlingen beter leren logisch te redeneren Intervention Study Aimed at Secondary School Students’ Development of Logical Reasoning Skills Logisch redeneren is één van de belangrijkste vaardigheden voor de ontwikkeling van kritisch denken. VWO-leerlingen leren dit beter wanneer bij het vak formele…

13 september 2021
Biologie // Natuurkunde // NLT // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

EU STEM Coalition

EU network of national STEM platforms stemcoalition.eu/ The EU STEM Coalition is an EU-wide network that works to build better STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) education in Europe. The goal is to shape STEM education policies and practices that foster economic growth, opportunity and well-being for all. Together with policy makers, education providers and industry…

06 september 2021
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

STEM Covid lessons learned

Utrecht/Copenhagen collaboration Colloquium ‘STEMCOVID educational lessons learned’ 10 september, 13:00-15:00 Link Microsoft Teams Program 13.00 Toine Pieters Welcome and introduction 13.05 Short film on Pedagogical Care 13.10 Ralph Meulenbroeks, Academic discourse on education during the early part of the pandemic 13.25 Maria Hvid Stenalt, referent including Danish perspectives on the COVID education experiences 13.40 Arthur…

27 augustus 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Seminar – being visually impaired and doing mathematics

Annemiek van Leendert, Utrecht University & Visio Online seminar: Supporting braille readers in reading and comprehending mathematical expressions in braille Teams meeting 9 september (15:30-17:00) Most people would agree that all students should have the opportunity to develop their mathematical abilities. Despite all efforts, this is still very challenging for those who are severely visually…

25 augustus 2021
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakoverstijgend rekenonderwijs

Project in regio Utrecht, spin-off van het Salvo!-project. Initiatief vanuit scholen vo, met steun van de gemeente Utrecht en de Willibrord Stichting Het rekenonderwijs in de onderbouw van het VO versterken door een vakoverstijgende aanpak. Hoe kan er een natuurlijke verbinding worden aangebracht tussen rekenen/wiskunde en diverse andere vakken in het vo? Doel en opzet…

24 augustus 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Beroepsprofiel wiskundeleraar anno 2021

Om handvatten te geven aan beleidsmakers, lerarenopleidingen en anderen is er in overleg met leraren, lerarenopleiders en wetenschappers (onder de paraplu van Platform Wiskunde Nederland) een beroepsprofiel opgesteld. Dit beroepsprofiel karakteriseert het beroep van leraar wiskunde in het voortgezet onderwijs en beschrijft de bekwaamheden die nodig zijn om dit beroep uit te voeren. Het beroepsprofiel…

05 augustus 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Wiskunde 12-16

Het team W1216 werkte in de periode 1987-1992 aan voorstellen voor een nieuw leerplan en een nieuw examenprogramma wiskunde, met vier leerstofgebieden: algebra meetkunde rekenen informatie en modellen Lesmaterialen Verwijzingen (1992). Achtergronden van het nieuwe leerplan. Wiskunde 12-16: band 1 (PDF). Utrecht, Enschede: Freudenthal instituut, Stichting leerplanontwikkeling (SLO). (1992). Achtergronden van het nieuwe leerplan. Wiskunde…

11 juli 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

(In)attention for creativity; Unraveling the neural and cognitive aspects of (mathematical) creativity in children

Proefschrift Marije Stolte Promotieonderzoek naar creatief denken bij rekenen. Stolte, M. (2021). (In)attention for creativity; Unraveling the neural and cognitive aspects of (mathematical) creativity in children. Universiteit Utrecht, Utrecht. Samenvatting Creatief (en divergent) denken is nauw verbonden met rekenen en wiskunde. Maar op de basisschool is er slechts beperkt aandacht voor het ontwikkelen van dit…

29 juni 2021
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

Verdiepende Vakdidactiek voor lerarenopleiders wiskunde 2021-2022

Vakdidactische bekwaamheid is onderdeel van de kennis en kunde waarover wiskundeleraren dienen te beschikken. Daarmee is vakdidactiek een belangrijk onderdeel van de lerarenopleiding wiskunde. Lerarenopleiders staan daarbij voor een dubbele uitdaging: enerzijds het onderhouden en verdiepen van de eigen vakdidactische kennis en anderzijds het ontwikkelen, uitvoeren en toetsen van onderwijs in wiskundedidactiek. Over deze twee…

23 juni 2021
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakantiecursus 2021: Stangenmeetkunde: kinematische inzichten in vernuftige mechanismes

De vakantiecursus voor leraren wiskunde 2021 zal plaatsvinden in Amsterdam, op het CWI, op 27 en 28 augustus. In Eindhoven zal de cursus plaatsvinden op 3 en 4 september, in het gebouw van het Academisch Genootschap. Het thema is: “Stangenmeetkunde: kinematische inzichten in vernuftige mechanismes”. Hoofddocent is Rainer Kaenders (Hausdorff Center for Mathematics, Bonn). Tevens…

13 juni 2021
Biologie // Natuurkunde // NLT // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Duurzaamheidseducatie

Duurzaamheid is het zorgen voor evenwicht tussen mens, milieu en economie om de aarde niet uit te putten. Hoe ga je daar echter mee om in het onderwijs (po en vo/mbo)? Wat is duurzaamheidseducatie? Duurzaamheid is een complex onderwerp, waardoor een duidelijke definitie van duurzaamheidseducatie (SE) ontbreekt. Zowel duurzaamheid als SE hebben verschillende, en zelfs…

08 juni 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Geen week zonder algebra

Interview met Martin Kindt Martin Kindt is ontwerper (en onderzoeker) van lesmateriaal bij het Freudenthal Instituut In deze video van de Hogeschool Utrecht (interviewer Theo van den Bogaart) vertelt Martin Kindt de achterliggende gedachten bij het lesmateriaal. Het motto ‘Geen week zonder algebra’ is een oproep aan alle wiskunde-docenten om hun lessen te verrijken met…

05 juni 2021
Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Girlsclub WIN – GEM – 31 mei 2021

Filmpje over de Girlsclub WIN Vanuit de Girlsclub WIN werd op 31 mei 2021 – 12:00-16:00 – een bijeenkomst georganiseerd. Kern van deze middag Speurtocht met STEM opdrachten, natuurkunde proefjes, robotica Verwijzingen Girlsclub WIN Europese project GEM Voorbereiding Anne Bartilla, UU, Natuurkunde Iris Beerepoot, UU, Informatica Marjolein Gelauff, UU, U-Talent Nadine van der Heijden, UU,…

20 mei 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Introducing Statistical Inference: promotie Marianne van Dijke

Proefschrift Marianne van Dijke, Universiteit Utrecht FI Scientific Library, nr. 109. Van Dijke (2021) Download Op woensdag 30 juni a.s. om 16.15 uur promoveerde Marianne van Dijke op het proefschrift getiteld ‘Introducing Statistical Inference: Design and Evaluation of a Learning Trajectory’. Promotor Paul Drijvers en co-promotor Arthur Bakker. Samenvatting De toenemende hoeveelheid data in de…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Formative assessment with digital tools (Numworx)

Peter Boon (UU) Currently Numworx is working on new tools for formative assessment of secondary education mathematics curricula. The goal is to create and disclose better data to determine students’ capabilities and weaknesses, especially for formative purposes. The traditional assessment approach of mathematics at secondary school is giving students a test per textbook chapter which…

07 mei 2021
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakdidactische Ontwerpprijs NVvW 2021

Voor wie Studenten van de tweedegraads lerarenopleiding wiskunde die individueel of samen een vakdidactisch wiskundig ontwerp hebben gemaakt in het kader van een opdracht in het schooljaar 2020/2021. Waarom Het doel is om elkaar te inspireren tot het uitvoeren, uitwisselen en produceren van vakdidactische ontwerpen. Het uitwisselen gebeurt via een workshop op de jaarvergadering en…

05 mei 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

A new formative assessment approach with digital tools

Title A new formative assessment approach with digital tools People Peter Boon Date 20-5-2021 Source Utrecht University, Freudenthal Institute seminar Currently (2021) Numworx is working on new tools for formative assessment of secondary education mathematics curricula. The goal is to create and disclose better data to determine students’ capabilities and weaknesses, especially for formative purposes….

28 april 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Pythagorasprijs voor beste profielwerkstuk gaat naar ‘meerdimensionaal boter-kaas-eieren’

A. Jaspers. (2021). Prijs voor beste profielwerkstuk gaat naar ‘meerdimensionaal boter-kaas-en eieren’. PWN Alert(5). Op het online Nederlands Mathematisch Congres (NMC), gehouden op 23 april, werd onder meer de prijs toegekend voor het beste profielwerkstuk op het gebied van de wiskunde. De prijs, een initiatief van wiskundetijdschrift Pythagoras, ging naar Femke Voogt van het Dongemond…

20 april 2021
Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Vacature – U-Talent Wiskunde/Natuurkunde docent-ontwikkelaar

Omvang: 0,3 fte Per: 1 augustus 2021 Functieomschrijving en bijzonderheden U-Talent is gericht op het verdiepen en verrijken van het bètaonderwijs, talentontwikkeling in de bètavakken en het stimuleren van de interesse van leerlingen in bèta en techniek. In U­-Talent werken de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht en zo’n 50 scholen uit de regio nauw samen…

15 april 2021
Wiskunde // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

‘Spiking‘ neurale netwerken verbruiken veel minder energie dan gewone neurale netwerken

A. Jaspers. (2021). ‘Spiking‘ neurale netwerken verbruiken veel minder energie dan gewone neurale netwerken. PWN Alert(4). Een neuraal netwerk is software of hardware die de werking van de hersenen nabootst. Door de afzonderlijke ‘hersencellen’ nog meer op echte hersencellen te laten lijken, is voor een taak als spraakherkenning veel minder energie nodig. Zo gaan slimme…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

University Students’ Actions with Digital Algebra Textbooks

Title University Students’ Actions with Digital Algebra Textbooks People Angeliki Mali, University of Groningen Date 15-4-2021 Source Utrecht University, Freudenthal Institute seminar In this seminar, I will talk about university students’ actions with digital textbooks by reporting on their patterns of viewing and of use in a linear algebra course taught at universities in seven…

14 april 2021
Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

Vacature – Senior Onderzoeker Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals

Kenniscentrum Leren en Innoveren | Sluitingsdatum: 10-05-2021 Wie wij zijn Het lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals (WAVP) is gestart op 1 september 2020 en onderzoekt (1) welke wiskundige en analytische vermogens nodig zijn in huidige en toekomstige beroepspraktijken en (2) hoe die vermogens verder ontwikkeld kunnen worden in opleidingen en werkplekleren. Ons lectoraat draagt…

Wiskunde // Kort

Vacature – UD Wiskundedidactiek – (0,8 – 1,0 fte)

Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht Als universitair docent werk je mee aan de kerntaken van de leerstoelgroep: onderzoek, onderwijs en outreach. Je werkt mee aan en initieert zelf vakdidactisch onderzoek dat aansluit bij de lijnen van het FI onderzoeksprogramma 2021-2026, maar ook een eigen karakter heeft. Je onderwijstaken bestaan met name uit het samen doorontwikkelen en…

13 april 2021
Wiskunde // Kort

Lezing – University Students’ Actions with Digital Algebra Textbooks

Angeliki Mali (University of Groningen) Online seminar: The conceptual blending framework as a way to investigate the integration of mathematics and physics in student reasoning Teams meeting 15 april (15:30-17:00) In this seminar, I will talk about university students’ actions with digital textbooks by reporting on their patterns of viewing and of use in a…

12 april 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Symposium – Coryfeeën met ideeën (27)

Coryfeeën met ideeën (visies op wiskundeonderwijs) Het jaarlijkse symposium van de Werkgroep Geschiedenis (NVvW) De werkgroep Geschiedenis van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren organiseert ook in 2021 een symposium, op 2 oktober. Het thema dit jaar is Coryfeeën met ideeën. We hebben sprekers uitgenodigd die hun licht laten schijnen op de vakdidactische visie van vedettes…

06 april 2021
Biologie // Informatica // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Sprong STEM landelijke bijeenkomst 24 juni

Landelijke kickoff Sprong-STEM op 24 juni Aanmelden Programma Onlangs is het landelijke SPRONG Educatief STEM consortium opgericht. Met dit nieuwe STEM netwerk willen we collega’s uit verschillende regio’s (Twente, Noord-Holland en Utrecht) duurzaam met elkaar verbinden en stimuleren en faciliteren we kennisdeling op het gebied van wetenschap en technologie, en STEM onderwijs. 15:10-15:55 “De onderzoekende…

02 april 2021
Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Taal // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Vacatures ‘Multilingual voices in STEM education’ (0,8 fte)

De afdeling Pedagogiek van Diverse Samenlevingen van de faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Utrecht, zoekt drie promovendi. De beoogde startdatum is 1 september 2021. De promovendi werken in het project ‘Multilingual voices in STEM education’ (Multi-STEM), dat tot doel heeft de participatie van meertalige kinderen te bevorderen bij het leren van rekenen en wetenschap & techniek….

Biologie // Scheikunde // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Onderwijs vanuit perspectieven: ontwikkelen van een brede blik op de wereld en jezelf

Online college van prof.dr.ir. Fred Janssen, hoogleraar didactiek bij de Universiteit Leiden, een van de auteurs van dit vakdidactisch drieluik. Centraal in dit college ‘Wat vind jij het belangrijkste om je leerlingen bij te brengen?’ ‘Waar besteed je het meeste aandacht aan in jouw lessen?’ Voor de meeste docenten twee vragen met uiteenlopende antwoorden. We…

16 maart 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

Vacature opleidingsdocent rekenen-wiskunde (0,8 fte)

Hogeschool iPabo zoekt een inspirerende opleidingsdocent rekenen-wiskunde (0,8 fte), die voldoening haalt uit het lesgeven aan studenten. Als opleidingsdocent ben je breed inzetbaar voor werkzaamheden binnen de bacheloropleiding en in onze Ad Pedagogisch Educatief Professional. Je verzorgt uitdagend reken-wiskundeonderwijs in alle opleidingsvarianten: voltijd, (verkorte) deeltijd, zij-instroom, universitaire pabo en de Associate degree. Je werkt regelmatig…

14 maart 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Ontwikkelen van probleemoplossend vermogen van pabostudenten met Torpedo

Marjolein Kool van de HU-pabo heeft tijdens haar Comenius-project Torpedo een website gebouwd waar pabostudenten hun reken-wiskundig probleemoplossend vermogen kunnen ontwikkelen door non-routine rekenopgaven op het niveau van de landelijke kennistoets te maken. Daarbij kunnen ze gelijk reflecteren op de opgavestructuur, oplossingsmanieren en het oplossingsproces. Op 10 maart jl. heeft ze de nieuwe oefenwebsite tijdens…

11 maart 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Making sense of student mathematical thinking: The role of teacher mathematical thinking

Title Making sense of student mathematical thinking: The role of teacher mathematical thinking People Chris Kooloos, Radboud University Date 11-3-2021 Source Utrecht University, Freudenthal Institute seminar In mathematical whole-class discussions, teachers can build on various student ideas and develop these ideas toward mathematical goals. This requires teachers to make sense of their students’ mathematical thinking,…

10 maart 2021
Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Internationale dag van de wiskunde – 14 maart

Internationale Dag van de Wiskunde, tevens Pi-Dag idm314.org/ Kijk snel naar wat Mathness van pi-dag gemaakt heeft! mathness.nl/pi-dag Ook eenvoudig te vinden via de sociale media LinkedIn Facebook Twitter De internationale dag van de wiskunde wordt niet per ongeluk op 14 maart gevierd. Als je de datum schrijft als 3/14 is het een klein stapje…

Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Kort

Gecijferdheid

Gecijferdheid bestaat uit de verbinding van kennis, vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten, nodig om adequaat en autonoom om te gaan met de kwantitatieve kant van de wereld om je heen (Kees Hoogland) Factoren van gecijferd gedrag Bron: Common European Numeracy Framework (cenf.eu). klik voor vergroting Engelse versie: Aspects of Numerate Behaviour klik voor vergroting Gecijferdheid langs…

20 februari 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Statistical literacy

Wat is Statistische geletterdheid? Definities en verwijzingen Nederlands Engels Statistische geletterdheid is “het vermogen om statistische resultaten waarvan wij in ons dagelijks leven getuige zijn, te begrijpen en kritisch te evalueren – gekoppeld aan het vermogen om de bijdragen te waarderen die statistisch denken kan bevorderen in openbare en particuliere, professionele en persoonlijke besluiten”. Statistical…

18 februari 2021
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

TORPEDO lunchlezing

Marjolein Kool deed onderzoek naar de wijze waarop pabostudenten Torpedo gebruikten en wat hen dat opleverde. Ze presenteerde de resultaten op conferenties, waar pabodocenten rekenen-wiskunde uit het hele land haar verzochten om Torpedo toegankelijk te maken voor alle pabostudenten. Daar is sindsdien hard aan gewerkt en met succes. Op 10 maart, 12:30-13:30 u, zal een…

17 februari 2021
Wiskunde // volwasseneneducatie // Kort

Vacature senior onderzoeker basisvaardigheden

Het Expertisepunt Basisvaardigheden zoekt een senior onderzoeker, voor participatie in projecten voor vernieuwing en kwaliteitsverbetering van preventie en aanpak van laaggeletterdheid en basisvaardigheden. Het Expertisepunt Basisvaardigheden (in zekere zin de opvolger van het Steunpunt Basisvaardigheden) wil het effectief handelen en de samenwerking tussen alle relevante spelers die bezig zijn met laaggeletterdheid en/of basisvaardigheden versterken. Laaggecijferdheid…

01 februari 2021
Biologie // Informatica // Natuurkunde // NLT // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

ICT en onderwijs

Onderzoek (o.a. Kennisnet, 2018) laat zien dat gebruik van ict in het onderwijs blijft toenemen. Bij informatie- en communicatie-technologie (ICT) en onderwijs gaat het om vele zaken: Aandacht voor digitale geletterdheid (denk hier ook aan computational thinking) Leren gebruiken van digitale hulpmiddelen, zoals de computer, tablet en smartphone (incl. technologieën als VR, AR, AI, e.d.)…

20 januari 2021
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Vierkant voor Wiskunde

Stichting Vierkant voor Wiskunde organiseert elke zomer kampen met een wiskundig karakter voor jongeren van groep 6 tot en met klas 6. Vierkant voor Wiskunde geeft ook boeken uit voor jongeren die op zoek zijn naar extra uitdaging. vierkantvoorwiskunde.nl 30 jaar Vierkant Op 7 oktober 2023 viert Vierkant voor Wiskunde 30 jaar wiskundezomerkampen! Onze jubileumviering…

14 januari 2021
Natuurkunde // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Seminar on student reasoning when combining mathematical and physical knowledge

Title The conceptual blending framework as a way to investigate the integration of mathematics and physics in student reasoning. People Martin Goedhart, Sofie Van den Eynde, University of Groningen Date 14-1-2021 Source Utrecht University, Freudenthal Institute seminar During the last decades, the framework of conceptual blending has drawn attention in physics and mathematics education research….

21 december 2020
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Kunst ontmoet wiskunde

Een cursus van zes zaterdagochtenden, beginnend op zaterdag 30 januari 2021 Plaats: Volksuniversiteit Utrecht. Docent: Bart Heukelom. kunstontmoetwiskunde.nl Overal in Nederland zijn er kunstobjecten of design ontwerpen te zien waar een structuur of patroon in zit. Het kan om oude of nieuwe kunst gaan, het kunnen objecten in de openbare ruimte of werken in musea/tentoonstellingen…

13 december 2020
Wiskunde // Kort

Safe Testing

Nieuwe statistische toets ondervangt de tekortkomingen van de p-waarde. A. Jaspers. (2020). Met Safe Testing kun je medische trials naar wens stoppen, verlengen of combineren PWN, 2020, Alert(1). In medische trials is het nu nog taboe om achteraf extra proefpersonen te gaan testen. Dat zet namelijk de deur open naar sturen op de gewenste uitkomst….

10 december 2020
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

The themes of future mathematics education research

Title The themes of future mathematics education research: Results from an international survey People Arthur Bakker (UU), Jinfa Cai (Delaware, USA), Linda Zenger (UU) Date 10-12-2020 Source Utrecht University, Freudenthal Institute seminar On what themes or research questions should mathematics education research focus in the coming decade? From across six continents and 43 countries, 229…

26 november 2020
Wiskunde // Bovenbouw h/v // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Vakkenstructuur wiskunde

SLO, als nationaal expertisecentrum voor leerplanontwikkeling, en de Nederlandse Vereniging voor Wiskundeleraren zetten onder vervolgopleidingen in het hoger onderwijs een enquête uit over de vakkenstructuur van het vak wiskunde in de bovenbouw van havo/vwo. Werkt u mee aan deze enquête? In opdracht van het ministerie van OCW verkennen we of er varianten van de huidige…

25 november 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (november 2020)

Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen twee verdiepende artikelen onder de noemer Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Deze artikelen kunnen kosteloos verkregen worden. In het nummer van november 2020 (jaargang 40, #2) verschenen: Kool, M. (2020). Met Torpedo terugblikken om vooruit te komen in het oplossen van reken- wiskundeproblemen. Volgens Bartjens…

Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Developing Techno-mathematical Literacies in higher technical professional education

Nathalie van der Wal, Utrecht University Developing Techno-mathematical Literacies in higher technical professional education Wednesday December 9th, 2020, Academiegebouw, Utrecht The thesis contains the following chapters: Introduction Which Techno-mathematical Literacies Are Essential for Future Engineers? Teaching Strategies to Foster Techno‑mathematical Literacies in an Innovative Mathematics Course for Future Engineers Fostering Techno-mathematical Literacies in Higher Technical…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Wiskunst

Wiskunde en kunst Een regelmatig terugkerend thema tijdens de Nationale Wiskunde Dagen   Alison Martin Henk van der Vorst Theo Schouten Nel Klein Kranenburg Zin om zelf aan de gang te gaan? -> Kunst ontmoet wiskunde (cursus vanaf januari 2021).   Verwijzingen Van der Blij, F., Jonker, V. and De Moor, E. (1995). Wiskunst. Utrecht:…

19 november 2020
Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Automated intelligent feedback in university statistics education

Automated intelligent feedback in university statistics education. Proefschrift van Sietske Tacoma, Universiteit Utrecht Verdediging op woensdag 25 november 2020, 14:30 uur Tacoma, S. (2020). Automated intelligent feedback in university statistics education (PDF). Utrecht: Utrecht University. Abstract Statistiek is belangrijk in veel bachelorstudies, maar is ook vaak een struikelblok. Studenten hebben moeite met abstracte statistiekbegrippen, zoals…

11 november 2020
Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

STEAM in Motion

STEAM in motion Erasmus+ KA2 project, 2020-2023 Opvolger van het project Maths in Motion Vooral gericht op primair onderwijs en met 7 deelnemende landen. The projects vision is to shape and spread an inclusive educational method on STEAM subjects (Science, Technology, Engineering, Arts & Maths). Maths in Motion Maths in Motion (2017-2020) was a project…

28 oktober 2020
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Vacature junior onderzoeker wiskundeonderwijs (0,9 fte)

Junior onderzoeker (0.9 fte) bij Freudenthal Instituut, Faculteit Bètawetenschappen, UU sluitingsdatum: 8 november 2020 Functie Het Freudenthal Instituut voert onder meer onderzoek uit naar wiskundeonderwijs. Voor enkele onderzoeksprojecten zoeken we een junior onderzoeker (0.9 fte) voor een periode van een jaar, die onder begeleiding van senior onderzoekers zelfstandig onderzoekswerk verricht in een tweetal studies, getiteld…

08 oktober 2020
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Bovenbouw h/v // Onderbouw h/v // Voortgezet onderwijs // Kort

Online Mathematics Education Seminar – Peter Kop

Title Teaching graphing formulas by hand to promote students’ symbol sense People Peter Kop, Universiteit Leiden Date 8-10-2020 Source Utrecht University, Freudenthal Institute seminar Many students in secondary school continue to have serious problems with algebra formulas which are very abstract for them (e.g. Kieran, 2006). Often these students lack symbol sense, that is, they…

07 oktober 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Toekomstgericht reken-wiskundeonderwijs

Gravemeijer, K., & Van Galen, F. (Eds.). (2020). Toekomstgericht reken-wiskundeonderwijs. Utrecht: Wiskunde voor Morgen. U kunt het boekje downloaden (gratis) en commentaar leveren op rekenenwiskunde21.nl. Oproep Er ontstaat een steeds grotere kloof tussen wat het reken-wiskundeonderwijs biedt en wat de maatschappij vraagt. Terwijl de rol van rekenen-wiskunde in de maatschappij door computerisering en informatisering in…

06 oktober 2020
Wiskunde // Onderbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Kort

Giraf-reeks – materiaal voor vmbo wiskunde

De Giraf-reeks is een reeks publicaties van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en Epsilon Uitgaven, bedoeld voor leerlingen en docenten vmbo en onderbouw havo/vwo. Giraf Nummer 5 – Plusminus In dit spel ga je spelenderwijs met positieve en negatieve getallen aan de slag. Auteurs: lerarenopleiding wiskunde van NHL Stenden, onder begeleiding van Paul Durenkamp. Giraf…

05 oktober 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek jrg 40 nr 1

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek is de digitale en verdiepende bijlage bij het tijdschrift Volgens Bartjens. In het eerste nummer van de 40e jaargang verschenen de volgende artikelen: Brachten, S.E., Broekhuizen, M.L., & Jonker, V.H. (2020). Waarom de Grote Rekendag. Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 40(1), 41-47 Keijzer, R., Oonk, W. & Van Zanten,…

04 oktober 2020
Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Samenwerkende lerarenopleidingen wiskunde

wiskundedidactiek.nl Dit samenwerkingsverband ‘samenwerkende lerarenopleidingen wiskunde’ (SLW) is een samenwerking van lerarenopleiders wiskunde en houdt zich bezig met de ontwikkeling van curricula en uitwisseling van materialen met betrekking tot vak en vooral vakdidactiek in de lerarenopleidingen. In 2019 heeft de SLW de website wiskundedidactiek.nl geopend. Het biedt een veelheid aan informatie die gebruikt kan worden…

Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Kort

Graphing formulas by hand to promote symbol sense

Graphing formulas by hand to promote symbol sense. Becoming friends with algebraic formulas Proefschrift van Peter Kop, Universiteit Leiden Verdediging op woensdag 18 november 2020, 11:15 uur Het is mogelijk de verdediging te volgen via een livestream, die door de Leidse Universiteit verzorgd zal worden. We zullen de verwijzing op deze pagina publiceren. Abstract Many…

16 september 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Online Mathematics Education Seminars UU

Alle seminars op Youtube Online seminars over wiskundeonderwijs. Discussie en vragen zijn een belangrijk onderdeel. Georganiseerd door de Universiteit Utrecht: Rogier Bos en Anna Shvarts. Zie ook Freudenthal Instituut: Webpagina Mathematics Education Seminars Doel Deze reeks van seminars richt zich op de volgende twee hoofddoelen: (1) ons begrip van fenomenen in het wiskundeonderwijs verdiepen, en…

10 september 2020
Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wiskunde // Hoger Onderwijs // Kort

NVON organiseert Online Inspiratieavond Wetenschapsoriëntatie

Inspratieavond wetenschaporiëntatie Donderdag 29 oktober 2020, online Hoe breng je de wereld van wetenschappen in de klas? Vraag het een wetenschapsfilosoof! Hoe kan ik in mijn lessen het best ingaan op de aard van natuurwetenschappen en technische wetenschappen in vergelijking met andere wetenschappen? Wat is kenmerkend voor die wetenschappen? Hoe kan ik in mijn lessen…

09 september 2020
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Voortgezet onderwijs // Lang

Probleemoplossen

Probleemoplossen (problem solving in het Engels) is meer dan alleen het oplossen van een probleem. Definitie Met probleemoplossen doelt men meer op het proces dat leidt tot het oplossen van het probleem dan op het vinden van de oplossing zelf. Bij probleemoplossen zijn het kunnen hanteren van heuristieken en het hebben van een wiskundige houding…

30 augustus 2020
Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Lang

Een vakdidactisch drieluik

Hoe word je die inspirerende vakdidactisch begeleider, die een leraar in opleiding weet uit te dagen om zich vakdidactisch verder te ontwikkelen, zodat hij lessen geeft waar zowel de leerlingen als hijzelf met plezier op terugkijken? Lessen waarbij niet alleen de leerlingen worden uitgedaagd, maar waarbij ook de docent weer iets nieuws heeft geleerd over…

ELWIeR en Ecent als één STEM