Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Basisonderwijs

17 februari 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Rekenen in groep 1 en 2

Rekenen in groep 1 en 2 Dossier onderwijskennis Bron: onderwijskennis.nl/themas/rekenen-groep-1-en-2 Dit dossier werd anno 2023 samengesteld door Hans van Luit. Verwijzingen (2008). Over de drempels met taal en rekenen. Eindrapportage van de Expertgroep Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen (commissie Meijerink) (PDF). Enschede: SLO. Anderson, A., Anderson, J. and Shapiro, J. (2005). Supporting multiple literacies: Parents’…

10 februari 2023
// Basisonderwijs // Kort

Onderzoek dat werkt, samenwerkingsproject regio Utrecht

Onderzoek dat werkt: naar verduurzaming van regionale onderwijswerkplaatsen voor onderwijskwaliteit Project, regio Utrecht, 2023-2026, vve – so – po NRO partners: HU/UU/Marnix, schoolbesturen po, e.a. Werkplaatsen Binnen dit project zal gewerkt worden met zogenaamde ‘werkplaatsen’: basisscholen en hun achterliggende besturen – uit de regio Utrecht – die ruimte hebben/creëren voor praktijkgericht onderzoek op een door…

03 februari 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Vacature docent Vakdidactiek Primair onderwijs Rekenen en gecijferdheid

De Erasmus Universiteit Rotterdam, Erasmus School of Social and Behavioural Sciences, Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO) zoekt een docent voor het verzorgen van het vak “Rekenen en gecijferdheid in grootstedelijke context”. De EMPO is een tweejarige wetenschappelijke opleiding die opleidt voor het primair onderwijs in een grootstedelijke context met pedagogiek als basis. Studenten behalen een…

30 januari 2023
// Basisonderwijs // Kort

Netwerkdag digitale geletterdheid po – 24-3-2023 Nieuwegein

Netwerkdag voor begeleiders van digitale geletterdheid in het po Curriculumontwikkelingen: beleid, onderzoek en praktijk vr 24 maart 2023 09:30 – 16:00 Nieuwegein Op vrijdag 24 maart organiseert SLO de tweede netwerkdag voor professionals die schoolteams begeleiden bij de implementatie van digitale geletterdheid in het primair onderwijs. Begeleid jij schoolteams op basisscholen bij de implementatie van…

26 januari 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

WvM Publicatie nr. 4 – Hypothetisch leertraject

Een internationaal perspectief op reken- en wiskundeonderwijs Nr. 4 Simon (1995), Het Hypothetisch Leertraject. Simon analyseert zijn zoeken naar een goede opdracht voor studenten rond het begrip oppervlakte en formuleert het idee van een Hypothetisch Leertraject. download pdf Koeno Gravemeijer en Frans van Galen, Werkgroep Wiskunde voor Morgen, schreven een reflectie bij : Simon, M….

24 januari 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (januari 2023)

Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen telkens twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het januari-nummer (2023) verschenen: Keijzer, R., Van Schaik, M., & Boland, A. (2023). Denken in conceptuele doelen voor groep 1 en 2. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 42(3), 41-55. Keijzer, R. & Verbruggen,…

20 januari 2023
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Masterclass visieontwikkeling Wetenschap & Technologie

Masterclass visieontwikkeling Wetenschap & Technologie 22 maart en 14 juni 2023 Inschrijven Tijdens deze masterclass krijg je handvatten en materialen aangereikt om aan de slag te gaan met het ‘bouwen’ van een visie op wetenschap & technologie in de onderwijspraktijk. Ook is er in de masterclass gelegenheid om ervaringen uit te wisselen met collega’s. Deze…

13 januari 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

Panama-conferentie – oproep voor bijdragen

Op de Panama-conferentie ontmoet je collega’s uit alle beroepen die zich bezighouden met leren en onderwijzen van rekenen-wiskunde in het (speciaal) primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo, de pabo, in de nascholing en begeleiding. De uitwisseling vanuit verschillende beroepsperspectieven zorgt voor verrijking en verdieping. Er is elk jaar aandacht voor wetenschappelijk onderzoek en actuele informatie specifiek…

12 januari 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Vacature opleidingsdocent Rekenen – Wiskunde

Hogeschool IPABO is een gespecialiseerde hogeschool voor basisonderwijs, kinderopvang en voorschoolse educatie in Amsterdam en Alkmaar. Elk jaar volgen ruim 1.200 studenten de voltijd en deeltijd bacheloropleiding tot leraar basisonderwijs, de universitaire pabo en de Associate degree Pedagogisch Educatief Professional (Ad PEP) bij IPABO. Daarnaast biedt de hogeschool programma’s voor zij-instromers, nascholing en in-company trajecten….

11 januari 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Winterschool 2023 Wetenschapsknooppunt RU

Winterschool 2023 Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit Meer info De Winterschool is gericht op leraren basisonderwijs, pabo-docenten en pabo-studenten. Ook docenten onderbouw VO zijn welkom om inspiratie op te doen. Op woensdag 25 januari 2023 organiseren we de 14e, geheel vernieuwde Winterschool. We zijn heel blij dat we jullie na twee online edities weer op de campus…

10 januari 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

Studie- en ontmoetingsdag van het wiskundeonderwijs aan 3- tot 12-jarigen

De jaarlijkse studie- en ontmoetingsdag over het wiskundeonderwijs aan 3- tot 12-jarigen voor onderzoekers, beleidsmakers, opleiders, pedagogische begeleiders, en andere professionals geïnteresseerd in wiskundeonderwijs basisschoolleeftijd, in Vlaanderen en daarbuiten! Datum: maandag 3 juni 2024 Plaats: KU Leuven, Campus Sociale Wetenschappen, België Tijd: 9u00-15u30 First call Maandag 3 juni 2024 Op maandag 3 juni 2024 organiseren…

09 januari 2023
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Beroepsonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Wiskundeangst, rekenangst

Het vak rekenen-wiskunde wordt in het onderwijs zeer vaak als ‘selectie-vak’ gebruikt. Selectie betekent per definitie uitsluiting (de leerling die een bepaald niveau niet haalt). Dit is een belangrijke oorzaak van angst voor rekenen-wiskunde (‘math-anxiety’). Zie ook mindset, diagnostisch gesprek. Samenhang met andere factoren Rekenangst hangt samen met diverse andere ‘psychologische’ factoren. Dagelijkse leven Schoolse…

08 januari 2023
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Actualisatie examenprogramma’s en kerndoelen: hoe te ordenen en af te stemmen?

januari 2023 Na curriculum.nu gingen we dingen anders doen, want toen was de afstemming tussen alle betrokkenen niet goed geregeld, frustratie alom. Een wijze les. Dus nu hebben we veel inspraak en afstemming, dat stemt hoopvol. In januari 2023 wordt de eerste adviesronde uitgevoerd, het gaat over de eerste (concept) producten: Karakteristiek van het vak,…

03 januari 2023
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Landen vergelijken

Nederland doet mee met internationaal vergelijkend onderzoek als het gaat om vaardigheden in het gebied van STEM, o.a.: TIMSS Pisa vergelijkend onderzoek PIAAC – periodieke peiling volwasseneneducatie Wat zeggen deze studies nu precies? De studies die verschijnen waarin landen vergeleken worden proberen zo genuanceerd mogelijk te laten zien of er een trend is vast te…

30 december 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Een inspirerend 2023 gewenst!

Op de valreep richting 2023 nog even een bericht vanuit ELWIeR en Ecent. Afgelopen maanden zien we een bepaalde – een breder wordende – ‘bandbreedte’ in het denken over onderwijs vanuit het Ministerie van Onderwijs. Dat is misschien ook niet zo gek als je twee ministers en hun staf er op loslaat, twee ministers die…

21 december 2022
Biologie // Natuurkunde // Rekenen/Wiskunde (po) // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Herijking kennisbases parallel aan actualisatie kerndoelen

De actualisatie van de kerndoelen en examenprogramma’s (2022 e.v.) zijn van invloed op de herijking van de kennisbases. Om in de pas te blijven lopen met de actualisatie is de nu beoogde implementatiedatum van de herijkte kennisbases voorzien in het studiejaar 2025-2026. Bericht 10 voor de leraar De Stuurgroep Lerarenopleidingen (Vereniging Hogescholen) heeft in haar…

19 december 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Nieuwscheckers – nieuw lesmateriaal vo ihkv fact-checking

Nieuwscheckers.nl is een factcheck-initiatief van de opleiding Journalistiek en Nieuwe Media van de Universiteit Leiden. Algemeen Nieuwscheckers controleert het nieuws. Of dat nu staat afgedrukt in de krant, wordt uitgezonden op radio of televisie of circuleert op sociale media. Het checken wordt gedaan door studenten (in het kader van studieopdrachten), door betaalde redacteuren of door…

18 december 2022
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Journal of Research in STEM Education

www.j-stem.net/ Journal of Research in STEM Education (J-STEM) is een multidisciplinair tijdschrift dat zich richt op het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs en leren op het gebied van wetenschap, technologie, techniek en wiskunde (STEM) door de resultaten van onderzoek beschikbaar te stellen aan onderzoekers, praktijkmensen en beleidsmakers. Het tijdschrift dient als platform voor de…

16 december 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Doorstroomtoets

Eindtoets basisschool wordt doorstroomtoets Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Informatiebijeenkomsten doorstroomtoets Begin 2023 organiseert het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) digitale informatiebijeenkomsten over de aanstaande veranderingen voor scholen en organisaties die zich bezighouden met de overgang tussen po en vo. Zodra deze…

08 december 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Taal // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

SLO lanceert website over basisvaardigheden

SLO lanceert online platform basisvaardigheden slo.nl/basisvaardigheden Bij deze website: Goede basisvaardigheden zijn essentieel voor leerlingen. Het helpt hen bij het volgen van andere vakken en bij het functioneren in onze samenleving. Het is daarom belangrijk dat we met elkaar de basisvaardigheden van leerlingen versterken. Taal en rekenen zijn belangrijke basisvaardigheden om mee te kunnen doen…

07 december 2022
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Talenten voeden – een boek en een online seminar

Walma van der Molen, J. (2022). Talenten Voeden. Praktische gids voor toekomstbestendig en dieper leren. Online seminar Online Event Talenten Voeden 7 februari 2023 Kosten individuele deelname € 25,=. kwto.nl/aanmelding-online-event-talenten-voeden-7-februari-2023 Boek Vanaf januari 2020 is het digitale boek ‘Talenten Voeden’ van prof. dr. Juliette Walma van der Molen, een uitgave van KWTO, online beschikbaar. Het…

06 december 2022
Biologie // Informatica // Natuurkunde // NLT // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

STEM22

Netwerk van bèta-didactiek organisaties Zie ook Groeifonds-initiatieven en bèta-didactiek Doel van de samenwerking Doel van de STEM22 samenwerking is dat de deelnemers elkaar helpen bij te dragen aan sterk bètaonderwijs: samenhangend onderwijs, gericht op natuurwetenschappelijke, wiskundige en digitale geletterdheid van alle leerlingen, en op het versterken van de didactische vaardigheden van leraren in het bètaonderwijs….

02 december 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (november 2022)

Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen telkens twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het november-nummer (2022) verschenen: Kaskens, J. (2022). De rekenontwikkeling en onderwijsbehoeften van leerlingen in perspectief van het voeren van rekengesprekken door leraren. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 42(2), 41-53. Hebing, R., Hotze, A.,…

30 november 2022
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Trendanalyse Wetenschap en Technologie

Publicatie in 2022 Trendanalyse Wetenschap & Technologie. Ontwikkelingen en uitdagingen bij Wetenschap & Technologie in het basisonderwijs. Djoyoadhiningrat-Hol, K., & Klein Tank, M. Amersfoort: SLO. download pdf In deze tijd vol maatschappelijke uitdagingen zijn er zorgen over de aandacht voor Wetenschap & Technologie op basisscholen. SLO heeft in kaart gebracht wat de huidige trends zijn…

23 november 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

OCW zet koers wat betreft basisvaardigheden -> Zorg

Brief OCW november 2022 Voortgang masterplan basisvaardigheden funderend onderwijss De pijlers van het masterplan basisvaardigheden worden in deze brief verder toegelicht en van beleid voorzien: a) Extra tijd en ruimte voor kwalitatief goede leraren b) Breder gebruik bewezen aanpakken c) Aansluiting school en omgeving: versterken van taalomgeving d) Basisblik, door monitoring en onderzoek, inclusief scherper…

15 november 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Vacature Senior Programma Ontwikkelaar

Wil jij het verschil maken op Rotterdam Zuid? Bij de Rekenfaculteit lever je een bijdrage aan het dichten van de prestatiekloof in het onderwijs door middel van een uniek rekenprogramma. Als organisatie zijn wij volop in ontwikkeling en als senior programma ontwikkelaar help jij ons om de organisatie verder door te ontwikkelen. Je werkt in…

04 november 2022
Biologie // Natuur // Natuurkunde // Scheikunde // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Onderbouw h/v // Vmbo // Voortgezet onderwijs // Kort

Meertalige kinderen in het wetenschapsmuseum

Bij MultiSTEM verschijnen met enige regelmaat Blogs. Nieuw verschenen is een blog over hoe meertalige kinderen meedoen in het wetenschapsmuseum. In de blog vertelt onderzoeker Lucía Chisari over haar eerste onderzoek. Een van de conclusies uit dit eerste onderzoek is dat taal een grote rol speelt als kinderen en hun ouders zich echt in de…

25 oktober 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Advieskring actualisatie kerndoelen rekenen/wiskunde

Het programmateam actualisatie kerndoelen vraagt – anno oktober 2022 – aan ELWIeR het volgende Het team actualisatie kerndoelen rekenen/wiskunde is gevormd en de leden hebben in juli 2022 met elkaar en de opdracht kennisgemaakt. Het kerndoelenteam zal in maximaal 12 maanden de kerndoelen actualiseren en aan de minister opleveren. De ‘advieskring’ zoekt een ‘ELWIeR vertegenwoordiger’….

07 oktober 2022
Biologie // Informatica // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Crosscutting concepts

Zie ook Big ideas, een vergelijkbaar begrip bij wiskunde. In Nederland wordt onderwijs in de bètavakken veelal vakspecifiek aangeboden. Dat heeft voordelen, maar een nadeel is dat leerlingen weinig zicht krijgen op de samenhang tussen de bètadisciplines. Eén van de mogelijkheden om leerlingen meer zicht te geven op samenhang tussen bètavakken, is om aandacht te…

06 oktober 2022
Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Big ideas

Term uit 2002-2005 om centrale ‘begrippen’ uit het reken-wiskundeonderwijs te benoemen. Zie ook Crosscutting concept (vergelijkbaar begrip uit de science) Achtergrond Definitie van Randall (2005): * A Big Idea is a statement of an idea that is central to the learning of mathematics, one that links numerous mathematical understandings into a coherent whole. In het…

03 oktober 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Bartjens Rekendictee

Bartjens Rekendictee Tijd: van 13.30 – 17.00 uur op vrijdag 11-11-22 Locatie: Cursus- en Vergadercentrum Domstad, Koningsbergerstraat 9, 3531 AJ Utrecht Aanmelden via www.rekendictee.nl. Deelname is gratis Wat hebben Queen Elizabeth, Max Verstappen en Mark Rutte met elkaar gemeen? Ze spelen alle drie een rol in het Bartjens Rekendictee 2022. Op 11-11-22, de mooiste datum…

02 oktober 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Onderzoek studielast rekenen-wiskunde 2023

Sinds 2009 vind er tweejaarlijks onderzoek plaats naar de contacttijd en studielast rekenen-wiskunde & didactiek op Nederlandse lerarenopleidingen basisonderwijs. Dit onderzoek maakt zichtbaar hoe de contacttijd en studielast voor rekenen-wiskunde zich de afgelopen jaren ontwikkeld heeft. Lerarenopleidingen worden verzocht mee te werken aan het achtste onderzoek in deze reeks. Daarvoor is een vragenlijst ontwikkeld. Vakgroepvoorzitters…

30 september 2022
Biologie // Informatica // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Scheikunde // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s: ze zijn gestart!

Bericht september 2022 Zie verder pagina Vakvernieuwing en actualisatie kerndoelen Bericht SLO 30-9-2022 Voor de zomervakantie stelden we de vakvernieuwingscommissie van natuurwetenschappelijke vakken (natuurkunde, scheikunde, biologie, O&O en LNT) al aan je voor. Deze commissie gaat de examenprogramma’s van de natuurwetenschappelijke vakken actualiseren. De commissie heeft op 28 en 29 september de eerste tweedaagse ontwikkelsessie…

28 september 2022
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Wetenschap en Technologie in de klas – handvatten

Wetenschap en technologie in de klas. Handvatten voor een praktische uitvoering. Pica. Dit boek uit 2022, van de hand van Anna Hotze, biedt handvatten om W&T-onderwijs in de klas vorm te geven. Wetenschap en Technologie Abstract Om de huidige en toekomstige hoogtechnologische maatschappij beter te begrijpen, kritisch te zijn, te kunnen participeren in deze maatschappij…

18 september 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Reimaging our future – een Unesco rapport over duurzaamheid en onderwijs

Dit verslag beschrijft een belangrijke opdracht aan het onderwijs om een vreedzame, rechtvaardige en duurzame toekomst op te bouwen voor iedereen. Dit alles in het kader van de globale duurzaamheids-uitdagingen. Samenvatting Onze mensheid en onze planeet Aarde worden bedreigd. De pandemie (Covid) heeft onze kwetsbaarheid en onderlinge verbondenheid alleen maar bewezen. Nu is dringende gezamenlijke…

ANW // Biologie // Informatica // Natuur // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Taal // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Wiskunde // Basisonderwijs // Beroepsonderwijs // Hoger Onderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

SDG

Sustainable Development Goals Duurzaamheidseducatie Verwijzingen Duurzame ontwikkelingsdoelen (Sustainable Development Goals). Inner development goals Duurzaamheidseducatie Beweegredeneren: een werkvorm bij dilemma’s in de klas NWO project Duurzaamheidsvraagstukken in het bètaonderwijs (onderbouw vo, 2020-2023) Europees project MOST (met focus op energie- en afval-vraagstukken) en hoe onderwijs samenwerkt met ‘de omgeving’.

16 september 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

SLO zoekt vakexperts digitale geletterdheid

slo-actualisatiekerndoelen.nl/slo-zoekt-leraren/ SLO zoekt vakexperts die een bijdrage willen leveren aan het onderwijs. Actualisatie kerndoelen De huidige kerndoelen zijn sinds 2006 van kracht. Kerndoelen vormen, samen met de referentieniveaus voor taal en rekenen, de wettelijke kaders voor de onderwijsinhoud in het primair onderwijs en in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Voor digitale geletterdheid gaat er…

13 september 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (september 2022)

Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen telkens twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het septembernummer (2022) verschenen: Keijzer, R. (2022). Rekenvaardigheid en keuze pilot jonge kind. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 42(1), 41-49. Worthington, M. (2022). A paradigm shift for early childhood mathematics? Volgens Bartjens –…

12 september 2022
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Inclusieve vakdidactiek – Werken aan inclusief N&T onderwijs

Praktijkopbrengst van het project Inclusive Science Education (2018-2021) inclusievevakdidactiek.nl Website met opleidingsmaterialen voor inclusief natuur- en techniekonderwijs. Goed N&T-onderwijs vergt aandacht voor de taal van het vak. Dat sluit aan bij de wens taalonderwijs meer te verbinden aan onderwijs in andere vakken. Maar welke praktische werkwijzen kunnen leraren daarvoor inzetten? De site geeft hierbij achtergrondkennis,…

05 september 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Basisteams voor ondersteuning basisvaardigheden

Onderdeel van het Masterplan basisvaardigheden (kabinet 2021) is het instellen van basisteams om scholen te ondersteunen die dat nodig hebben of zelf nuttig vinden. Ondersteuning voor rekenen/wiskunde De basisteams gaan dus aan het werk (zie het ‘masterplan basisvaardigheden’ van de overheid) maar hebben op hun beurt weer behoefte om te kunnen doorverwijzen. Hieronder staan enkele…

03 september 2022
Informatica // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Bever wedstrijd

De Beverwedstrijd vindt 8 – 22 november 2023 plaats. beverwedstrijd.nl De Beverwedstrijd is bedoeld om spelenderwijs te ontdekken of leerlingen interesse en/of talent hebben voor informatica en computational thinking. Meedoen is gratis en de vragen kunnen zonder leren of voorbereiden gemaakt worden. Leerlingen van groep 3 tot de 6de klas van het VWO maken tijdens…

02 september 2022
// Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Extended reality

Extended reality (XR) is a term referring to all real-and-virtual combined environments and human-machine interactions generated by computer technology and wearables Definitie (eng. wikipedia) XR Pagina’s (op ecent/elwier). Definitie 2022 It includes representative forms such as augmented reality (AR), mixed reality (MR) and virtual reality (VR) and the areas interpolated among them. The levels of…

30 augustus 2022
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Kennistafel Onderzoekend en Ontwerpend Leren

Project Bestaande kennis en expertise op het gebied van onderzoekend en ontwerpend leren in kaart brengen, ontsluiten en delen; dat is waar de Kennistafel Onderzoekend en Ontwerpend Leren (OOL) aan werkt. De kennistafel OOL bestaat uit ruim twintig professionals uit de onderwijspraktijk en uit de wetenschap. Allemaal hebben zij kennis en expertise op het gebied…

29 augustus 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Verslag van gesprekken met het onderwijsveld over het masterplan basisvaardigheden

Verslag van gesprekken met het onderwijsveld over het masterplan basisvaardigheden 1 september 2022 Gesprekken Dit verslag gaat over gesprekken in de eerste helft van 2022. Zie ook de oproep in mei/juni 2022. In het jaar van 2022 zijn er opnieuw gesprekken. Samenvatting In de eerste helft van 2022 zijn gesprekken gevoerd over het masterplan basisvaardigheden:…

27 augustus 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Onderwijskennis – themapagina’s en leidraden

Onderwijskennis.nl, een initiatief van NRO, probeert een link te maken tussen onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk. In 2022 en in 2023 werd ELWIeR/Ecent gevraagd te assisteren bij het invullen van themapagina’s w.b. didactiek rekenen/wiskunde, en een leidraad. In 2023 werden de volgende pagina’s opgeleverd: Rekenen in groep 1-2 – PO (Hans van Luit e.a.) Rekenen in…

25 augustus 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Taal // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Multi-STEM – Multilingual voices in STEM education

Multi-STEM is een gezamenlijk onderzoeksproject van de Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht en Hogeschool IPABO, dat beoogt de participatie van meertalige kinderen in het onderwijs te bevorderen: zowel bij rekenen-wiskunde als wetenschap& techniek (W&T). Een project in het kader van de Nationale Wetenschapsagenda. Met ondersteuning van NWO. Informatie. Blogs. Volg dit project op LinkedIn. Download flyer…

16 augustus 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Ontwikkelkracht

Ontwikkelkracht is een programma dat bijdraagt aan een sterke kennisinfrastructuur voor het onderwijs om de kwaliteit van het onderwijs duurzaam te versterken. programmaontwikkelkracht.nl Het onderwijs in Nederland scoort op veel onderdelen goed. Tegelijkertijd blijkt uit nationale en internationale onderzoeken dat leerlingprestaties dalen. Vooral de prestaties van leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs staan onder…

// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

KNAG onderwijsdag

Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap (geografie.nl/knag) Studiedag De KNAG Onderwijsdag 2023 is op woensdag 22 november 2023 in Theater Orpheus te Apeldoorn. Na het succes van vorig jaar, zijn we dit jaar klaar om een nieuw en boeiend thema te verkennen: ‘Wereld in transitie’. In een tijd waarin de wereld voortdurend verandert, is het van essentieel…

12 augustus 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Wiskunde in Teams

Werken aan grotere wiskundige opdrachten wiskundeinteams.sites.uu.nl Algemeen Het Freudenthal Instituut organiseert jaarlijks enkele wiskunde-evenementen waarbij leerlingen in teams van 3 of 4 een hele dag aan een grote wiskundige opdracht werken, met als eindproduct een werkstuk. Bij deze activiteiten staan vaardigheden als probleem oplossen, modelleren, representeren, redeneren, argumenteren en samenwerken centraal. Een goede onderlinge taakverdeling…

06 augustus 2022
Biologie // Informatica // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Carrière-profielen voor bèta-docenten

Binnen het project Teach4Life (2022-2024) wordt o.a. een inventarisatie uitgevoerd van interessante carrière-perspectieven voor bèta-docenten. Een samenwerking tussen vo-ho-netwerken en elwier. Werkgroep Teach4Life 23-11-2023 Geleerde lessen omzetten naar effectief beleid- een belangrijke rol voor de VO HO netwerken. De VO HO netwerken willen een stevige gesprekspartner voor OCW en raden zijn. Om die reden participeren…

05 augustus 2022
Biologie // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Ieder kwartaal een les buiten het boekje

Zomer 2022 Activiteiten in schoolboeken leveren meestal precies de informatie die nodig is om een antwoord te vinden. Leerlingen krijgen daarmee weinig gelegenheid om te leren zelf informatie te zoeken en met onzekerheid te redeneren. Sinds 2019 publiceert het International Centre for STEM Education (ICSE) ieder kwartaal drie problemen die zich lenen voor onderzoekend leren….

04 augustus 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Team actualisatie kerndoelen rekenen-wiskunde 2022

Uit het bericht van de SLO (juli 2022) nemen we de volgende namen over w.b. de samenstelling van dit team Leerkrachten Marjolijn Bakir, Alfonsusschool Enschede Marieke van Ravenhorst, Vivente groep Zwolle Marieke Los, KBS Alfons Ariëns Harderwijk Henk Koll, Rotondaschool Tiel Hugo Mulder, Zaanlands Lyceum Jon Keun, CSG Liudger Drachten Martijn Schouw, Onderwijsroute 10-14, OOZ…

31 juli 2022
// Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Basisvaardigheden beschouwd

In deze pagina een poging tot overzicht als onderdeel van het dossier Basisvaardigheden Dit zal verder uitgewerkt worden voor een artikel in Volgens Bartjens O&O. Ronald Keijzer en Vincent Jonker Verwarring over de term basisvaardigheden Veel verwarring komt voort uit wat we nu eigenlijk verstaan onder basisvaardigheden. En dit wordt nog versterkt als we over…

30 juli 2022
// Basisonderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Edu-V – Digitaal onderwijs goed geregeld

Groeifonds project 2023-2026 Afstemming/regulering digitale onderwijsmiddelen po, vo en mbo Doel project Voor het realiseren van kwalitatief goed onderwijs en de ambities voor het onderwijs van morgen is een efficiënte, veilige, betrouwbare en toekomstbestendige digitale (leermiddelen)infrastructuur (als randvoorwaarde) noodzakelijk. Sectororganisaties PO-, VO- en MBO-raad, het Ministerie van OCW en de brancheorganisaties van uitgeverijen (GEU), van…

25 juli 2022
Biologie // Basisonderwijs // Kort

Natuur om de hoek

Woon je in de omgeving in Leiden? Dan is dit bericht voor jou. Nestkastjes maken, bodemdiertjes onderzoeken, het park opruimen, nadenken over hoe je bijen kunt helpen, een bioloog ontmoeten. Bij Natuur om de hoek kunnen kinderen ‘op natuur zitten.’ Samen met enthousiaste kenners ontdekken ze de natuur in de buurt. Er leeft en beweegt…

09 juli 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

zOEFi – Dagelijks klassikale rekenoefeningen

zOEFi, de Nationale Oefenimpuls Dagelijkse, klassikale rekenoefeningen (Les- en opleidingsmateriaal). Project 2009-2011 Kenmerken van het zOEFi-oefenen Elke dag 10 minuten oefenen verstevigt de rekenbasis en zorgt voor parate kennis en vaardigheid. Het gaat om het oefenen en automatiseren van de rekenbasis. Bijvoorbeeld de tafels. zOEFi past naast elke methode en gaat uit van de doorlopende…

04 juli 2022
Biologie // Natuurkunde // Scheikunde // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Open Schooling – om mee te experimenteren, ook bij bèta-didactiek

Open Schooling: Betrek meer mensen bij het onderwijs (ouders, werkgevers, ondernemers, e.d.) Samenvatting “Open schooling” is where schools, in cooperation with other stakeholders, become an agent of community well-being; families are encouraged to become real partners in school life and activities; professionals from enterprise, civil and wider society are actively involved in bringing real-life projects…

26 juni 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Grote Rekendag – 29 maart 2023 – De afvalparade

29 maart 2023. Grote Rekendag – de Afvalparade De leerlingen gingen op deze dag aan de slag met uitdagende reken-wiskundeonderwerpen, deze keer rond het maken van afval, maar ook het weer verwerken, hergebruiken en verminderen van afval.Daarnaast wordt er op een creatieve manier iets moois gemaakt van afval.En steeds: met veel aandacht voor rekenvaardigheden. De…

18 juni 2022
// Basisonderwijs // Beroepsonderwijs // Hoger Onderwijs // Middelbaar beroepsonderwijs // volwasseneneducatie // Voortgezet onderwijs // Kort

Trefwoorden

Dit zijn de trefwoorden (categorieën) die gebruikt worden op Ecent/ELWIeR Assessment Burgerschap Communicatie Computational thinking Creativity Curriculum Digitale geletterdheid Discussiëren Duurzaamheidseducatie Evolutie Extended Reality Gender ICT Kennisbasis Leergemeenschappen Leerlingactiviteit Lesmateriaal Lesontwerpen Lesson Study Meetkunde Misconcepten Modelleren Natuuronderwijs NLT NME Onderwijskennis Onderwijsnieuws Onderzoek Onderzoekend leren Opleidingsmateriaal Overheidsbeleid Periodieke peiling Practicum Probleemoplossen Probleemstellend Proefschrift Professionaliseren Project Rekencoordinator…

15 juni 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Webevent over actualisatie wiskunde examenprogramma’s havo en vwo

Dit webevent vindt plaats op woensdag 29 juni van 16.00 – 17.00 De komende twee jaar vindt er een actualisatie van de examenprogramma’s wiskunde havo en vwo plaats.  Tijdens een webevent bespreekt het SLO met een aantal deskundigen de maatschappelijke en curriculaire uitdagingen bij deze actualisatie en worden vragen van deelnemers beantwoord. Wil je meedoen…

13 juni 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Team masterplan basisvaardigheden OCW

Initiatief van OCW (voorjaar 2022) om ‘het veld’ te horen over het masterplan. Interesselijst (OCW) voor volgende gesprekken (hier kun je je naam doorgeven aan OCW). Zie ook verslag (1 september 2022). Deze elwier-pagina hoort bij: elwier.nl/basisvaardigheden Team Basisvaardigheden OCW heeft een ’team basisvaardigheden’ ingericht ivm de uitvoering van het Masterplan van de overheid. Britt…

10 juni 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Inventarisatie onderzoeksresultaten reken-wiskundeonderwijs 2008-2022

nvorwo nvvw elwier wvm panama Deze inventarisatie bouwt voort op een eerdere inventarisatie uit september 2021. Ten opzichte van sept. 2021 zijn meer bronnen opgenomen, is een samenvatting toegevoegd en is met meer partijen afgestemd (zie hiernaast) om te komen tot een informatieve selectie uit het grote aantal onderzoeken dat gedaan wordt naar reken-wiskundeonderwijs.De focus…

08 juni 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Groeifonds-initiatieven en bèta-didactiek

Binnen de groeifonds-initiatieven van de overheid is ook aandacht voor de ‘didactiek van de bèta-vakken’. Enkele instituten stemmen hierin af onder de naam STEM22. Nationaal Groeifonds Het Nationaal Groeifonds investeert tussen 2021 en 2025 € 20 miljard in grootschalige investeringsprojecten en programma’s met een minimaal subsidiebedrag van € 30 miljoen per voorstel. Voorstellen moeten bijdragen…

06 juni 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek (mei 2022)

Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen telkens twee verdiepende artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Bij het mei-nummer (2022) verschenen: Hebing, R., Hotze, A., & Keijzer, R. (2022). Computational thinking: van het klaslokaal naar het curriculum van de lerarenopleiding. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 41(5), 41-47. Stolte, M. (2022)….

03 juni 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Save the date – ELWIeR – Ecent conferentie – vrijdag 12 mei 2023

foto van het nieuwe Naturalis gebouw Ecent-ELWIeR – conferentie voor lerarenopleiders Vrijdag-middag 12 mei 2023, Naturalis Museum, Leiden Thema ELWIeR-Ecent conferentie 2023 – Vakvernieuwing en de rol van de lerarenopleider De 2023-versie van deze conferentie voor lerarenopleiders komt in het teken te staan van de vakvernieuwingen waar we in Nederland nu aan gaan werken voor…

02 juni 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Bouwen vanuit vertrouwen. Kansrijke ontwikkeling vanuit reken-wiskundig perspectief

Hogeschool KPZ organiseert in het kader van het 40-jarig jubileum van NVORWO (Nederlandse Vereniging voor de Ontwikkeling van Reken-Wiskundeonderwijs) op 7 september 2022 van 16.00 – 20.00 uur de Conferentie Bouwen vanuit vertrouwen. Kansrijke ontwikkeling vanuit reken-wiskundig perspectief. Een geweldig ‘rekenfeestje’! De volgende experts leveren hun bijdrage aan de conferentie: Kees Hoogland (HU) Ronald Keijzer…

01 juni 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Webinar ‘Data, Evidence, and Good Education’

Kunnen data en kunstmatige intelligentie onderwijs verbeteren, of staat de aandacht hiervoor goed onderwijs eerder in de weg? Smart Education organiseert in samenwerking met Amsterdam Data Science een meetup tijdens de maand van AI in het onderwijs over Data, Evidence, and Good Education. Tijdens deze meetup zullen de volgende wetenschappers, docenten en ontwikkelaars hun ideeën…

29 mei 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Ensite – twee summerschools (Tsjechië in juni en Bulgarije in juli)

Tsjechië – Praag – 15-24 juni 2022 (in principe fysiek) -> LinkedIn, Twiter and Facebook Bulgarije – Varna – 30 juli – 15 augustus 2022 (in principe fysiek) Binnen ENSITE (Europees project voor de lerarenopleiding (science en wiskunde)) is de afgelopen twee jaar gewerkt aan scholingsmodules voor de lerarenopleiding: The nature of SSI; Reasoning, argumentation…

25 mei 2022
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Kort

Proefschrift Sense-Reason-Act Programming

Nardi Fanchamps, TU Delft Proefschrift 2021 The Influence of Sense-Reason-Act Programming on Computational Thinking Sense-Reason-Act (SRA) Via sensor-based informatie kan worden geanticipeerd op veranderingen in het taakdesign (vergelijking van veranderende externe condities met vooraf ingestelde waarden) waarop via een te construeren computerprogramma geanticipeerd moet worden. Dat vraagt voor hogere orde denkvaardigheden, parallel programmeren en doet…

22 mei 2022
NLT // Rekenen/Wiskunde (po) // Scheikunde // Techniek (VO) // Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Minor HAN -> bedrijfsopdracht als basis voor onderwijs

bij de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) start de minor ‘Onderzoekend & Ontwerpend Leren (O&O, T&T, W&T) – reële vraagstukken bedrijfsleven/instellingen als vertrekpunt voor projecten in de klas -’. Een minor die we graag onder de aandacht brengen, voor O&O- of T&T-docenten, of leraren w&t po: Door het volgen van deze minor ben jij als leraar…

HAN
21 mei 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Bijeenkomst basisvaardigheden, vinger aan de pols

30 juni 2022 Ronde-tafel-gesprek van vakexperts wiskunde/rekenen uit po, vo en mbo, en enkele gasten Tijdens de Panama Conferentie, Woudschoten, Zeist. Een gezamenlijk initiatief van WvM, Panama, NVORWO, NVvW, ELWIeR en SLO Zie ook het dossier Basisvaardigheden. Verslag Er wordt in het seizoen 2022-2023 stevig ‘gewerkt’ aan kerndoelen/eindtermen/examenprogramma’s/rekeneisen van wiskunde-rekenen in po, vo en mbo:…

20 mei 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Duurzaam onderwijs binnenste buiten

Wanneer: woensdag 15 juni, 13.00 – 18.00 uur Waar: in en buiten het pabo-gebouw van de Hogeschool van Amsterdam – Kohnstammhuis aan Wibautstraat 2-4, Amsterdam Hoe kunnen we de transitie van een niet-duurzame naar een duurzame samenleving realiseren? Dat is een gezamenlijk leerproces van iedereen: leerkrachten, schoolleiders, ouders, buurtbewoners, natuur- en duurzaamheidsorganisaties, ondernemers, gemeentes. Daar…

17 mei 2022
Wetenschap/Techniek (PO) // Basisonderwijs // Onderbouw h/v // Kort

Conferentie Expeditie W&T. Structureel aan de slag met Wetenschap & Technologie in het po en onderbouw vo

1 juni 2022 15:00-18:30 (inloop vanaf 14:00) De Gasfabriek in Deventer! Laatste kans! Meld je aan voor Expeditie W&T op 1 juni 2022 Wil je dat wetenschap & technologie structureel aan bod komt in het onderwijs? Kom dan met jouw studenten naar de gratis conferentie Expeditie W&T op woensdag 1 juni in de Gasfabriek in…

16 mei 2022
// Basisonderwijs // Kort

Alle scholen verzamelen

Project van de gezamenlijke wetenschapsknooppunten. Website: allescholenverzamelen.nl. Alle Scholen Verzamelen is een bijzonder project, georganiseerd door alle Wetenschapsknooppunten door heel Nederland. Het is een citizen science onderzoek, speciaal gericht op kinderen. Dit betekent dat onderzoekers van de universiteit de hulp inschakelen van kinderen uit het hele land, om samen een onderzoeksvraag op te lossen. Leerlingen…

14 mei 2022
Biologie // Informatica // Natuurkunde // NLT // Rekenen/Wiskunde (vo) // Wiskunde // Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Terugblik Ecent-ELWIeR conferentie 13-5-2022

13 mei 2022 in samenwerking met alle betrokken instellingen bèta-didactiek Op vrijdag 13 mei 2022 kwamen ongeveer 30 opleiders bij elkaar bij de conferentie met als thema ‘Bèta-burgerschap: Een opdracht voor de STEM-lerarenopleidingen?’. Impressie De conferentie startte met een interessante bijdrage van Anika Embrechts, Saxion, met een reflectie op het thema “Thema – Bèta-burgerschap: Een…

11 mei 2022
// Basisonderwijs // Kort

Weekend van de Wetenschap

1 en 2 oktober 2022 weekendvandewetenschap.nl Weekend van de Wetenschap is er om iedereen, van jong tot oud, op een toegankelijke manier inzicht te geven in de wereld van wetenschap en technologie. Bezoekers door het hele land krijgen tijdens Weekend van de Wetenschap een unieke blik achter de schermen bij organisaties en mogen op plekken…

08 mei 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Tijdschrift OnderwijsPraktijk Studies

Tijdschrift TOPS OnderwijsPraktijk Studies Lancering (digitaal) op vrijdag 3 juni 2022 Het Tijdschrift OnderwijsPraktijk Studies afgekort TOPS wordt een digitale uitgave voor en over praktijkgericht onderwijsonderzoek in Nederland. Het biedt onderwijsonderzoekers en professionals die actief zijn in alle sectoren van het onderwijs een platform om hun onderzoek open-access te publiceren. TOPS richt zich op de…

03 mei 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Masterclass – Greetje van Dijk – rekenbegaafde leerlingen

Rekenbegaafde leerlingen, online webinar door Greetje van Dijk 16-11-2022, 15:30-17:00 Powerpoint sheets (pdf) Greetje van Dijk is werkzaam als senior onderwijsadviseur bij 1801 jeugd&onderwijsadvies In deze masterclass starten we met het duiden van de doelgroep ‘rekenbegaafde leerlingen’ en kijken vervolgens naar veel voorkomende leerbehoeften binnen deze groep. Om tegemoet te komen aan hun leerbehoeften wordt…

25 april 2022
// Basisonderwijs // Voortgezet onderwijs // Kort

Open Leermiddelen Alliantie NL

Openleermiddelenalliantie.nl Samen werken aan goed lesmateriaal. Zie ook Impuls open leermateriaal Op 14 april 2022 werd duidelijk dat de commissie Nationaal Groeifonds ihkv de tweede ronde subsidieaanvragen geld beschikbaar stelt voor de Impuls Open leermateriaal, een plan dat vorm kreeg in de afgelopen twee jaar (en zeker ook ingekleurd door alles wat we – wel…

13 april 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Kort

Trend basisvaardigheden rekenen-wiskunde: Ook voor de onderwijsinspectie lastig in beeld te brengen?

De Inspectie van het Onderwijs presenteerde woensdag 13 april 2022 de Staat van het Onderwijs. Bij de presentatie werd gewezen op voortdurend dalende resultaten voor taal en rekenen, om vervolgens aan te geven hoe deze negatieve trend te keren is. We zochten het even na: Bij rekenen-wiskunde leer je kritisch te zijn op hoe grafieken…

11 april 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

Vacature opleidingsdocent rekenen-wiskunde

Hogeschool IPABO zoekt een inspirerende opleidingsdocent rekenen-wiskunde (0,8 fte) die voldoening haalt uit het lesgeven aan studenten van verschillende leeftijden en achtergronden, graag onderzoek doet naar het reken-wiskundeonderwijs op zowel de basisschool als de hogeschool én vanuit eigen kennis en ervaring de vertaalslag kan maken naar onze opleidingen. De opleidingsdocent is inzetbaar op zowel de…

09 april 2022
Wiskunde // Basisonderwijs // Kort

WvM publicatie 1 – Over wiskundige concepten

Een internationaal perspectief op reken- en wiskundeonderwijs Nr. 1 Sfard (1991), Wiskundige concepten als proces en object Koeno Gravemeijer en Frans van Galen, Werkgroep Wiskunde voor Morgen, schreven een reflectie bij : Sfard, A. (1991). On the dual nature of mathematical conceptions: Reflections on processes and objects as different sides of the same coin (PDF)…

28 maart 2022
Rekenen/Wiskunde (po) // Basisonderwijs // Hoger Onderwijs // Kort

ELWIeR onderzoeksgroep – 6 april 2022

De ELWIeR onderzoeksgroep bestaat uit een groep lerarenopleiders rekenen-wiskunde die tal van zaken die spelen op de lerarenopleiding basisonderwijs met betrekking tot het vak rekenen-wiskunde aanpakken door middel van het verrichten van praktijkonderzoek. De groep heeft een discussieomgeving op LinkedIn en komt zeven keer per studiejaar bij elkaar. Wanneer er deelnemers zijn die uitsluitend online…

ELWIeR en Ecent als één STEM