Lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen

Tweets van een luistervink

Hieronder enkele observaties van Rikky Dekkers (inspectie) die in haar rol als luistervink gedurende de ELWIeR conferentie van 12 november 2010 meeluisterde met de diverse werkgroepen en samen met mede-luistervink Dominique Hoozemans (LOBO) de dag afsloot.

  • Elke basisschoolleraar is een rekendocent, maar niet elke rekendocent is een basisschoolleraar.
  • Een visie op opleiden van een leraar is geen optelsom van van kennisbases.
  • Onderzoek is belangrijk om te kijken wat effectief is in het opleidingsonderwijs om goede leraren te krijgen.
  • Goede didactiek in de stageperiode betekent niet leraren die die didactiek blijven toepassen in de beroepspraktijk.
  • Als rekendocenten samen rekenen en praten over het oplossen van rekenproblemen krijgen ze lichtjes in hun ogen. Ze houden van hun vak!
  • Het doel van leraren moet zijn leerlingen leren rekenen en ze ervan laten genieten, leerlingen laten ervaren dat goed rekenen er toe doet. Het is meer dan een goed resultaat bij een toets.
  • Lerarenopleiders moeten hun studenten op dezelfde manier tot goede rekendocenten opleiden.
  • Communicatie over ontwikkelingen m.b.t. de kennisbases kan nooit te veel zijn.
  • 15 jaar geleden gingen opleiders mee met de extensivering van het onderwijs, minder contacttijd en minder tijd voor inhoud. Nu gaan opleiders mee met de versterking van de inhoud m.b.v. de kennisbases. Wat doet u over 15 jaar…..?

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

ELWIeR en Ecent als één STEM